(Зліва направо): Мотрона Назарчук, заслужений майстер народної творчості України Олександра Селюченко, Тетяна Гриб. Опішне, Полтавщина. 1959. Автор фото невідомий. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства.
Кожен з нас по собі залишає слід. Особливо він помітний у людей мистецтва, адже їх робота є своєрідним посланням у вічність.
Такий слід залишила і Мотрона Савівна Назарчук (09.11.1911 – 11.09.2008) – відома опішнянська малювальниця й гончарка, одна з найталановитіших майстринь опішнянської мальовки.
Народилася мисткиня в селі Малі Будища, що поблизу Опішного, в багатодітній родині робітників. 1927 року вступила до гончарної майстерні Опішнянської керамічної кустарно-промислової школи (1927–1933), де вчилася гончарству під керівництвом Івана Гопкала, а також у Наталії Оначко й Марії Кришталь.
Упродовж 1929–1967 років працювала в артілі «Художній керамік». Свої роботи оздоблювала рослинними орнаментами барокового характеру. Експонувала свої вироби на вітчизняних та закордонних виставках, зокрема у Марселі (1957, 1958), Остенді (1960), Монреалі (1967), Бірмінгемі (1974).
У Національному архіві українського гончарства зберігаються унікальні матеріали Мотрони Назарчук. Серед них – посвідчення, листи, малюнки, персональні фото, нагороди, грамоти, аудіозаписи з розповідями про нелегке життя та творчість мисткині, зібрані під час керамологічних експедицій співробітників Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному та Інституту керамології – відділення Інституту народознавства НАН України. Вони є переконливим свідченням неабиякого таланту мисткині, яка своєю творчістю уславила Опішне.
Мотрона Назарчук (праворуч) та Параска Біляк малюють глиняні вироби, Іван Задорожний гончарює. Опішне, Полтавщина. Початок 1950-х років. Автор фото невідомий. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства. {jcomments on}
Наталя Стеблівська,
завідувач Національного архіву
українського гончарства.