Шановні відвідувачі!

Із 13.05.2020 року опублікована нова версія сайту, яка працює за постійною адресою http://opishne-museum.gov.ua/. Вся оновлена та актуальна інформація буде розміщуватися на новому сайті.
Будете на екскурсії в Полтаві, то не забудьте завітати і до нас.

Друк

Автор: Museum. Опубліковано в 2015

Палітру мистецьких вражень першого дня Національного конгресу українських керамологів «Українська керамологія в контексті викликів ХХІ століття» доповнив вернісаж виставки  «Філокартійні миті традиційної гончарної культури України кінця ХІХ – першої чверті ХХ століття» (з колекції Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному), що відбувся в Мистецькій галереї Центру розвитку духовної культури Музею-Заповідника.

Колекція, представлена на виставці, налічує 46 поштових листівок. На них відображено традиційний побут українців кінця ХІХ – початку ХХ століття, й зокрема традиції використання глиняних виробів.

Поштівки презентують три різновиди друкованих зображень:

•           оригінальні (виконані тільки для відтворення на поштових листівках) [20 шт.];

•           документальні (створені за фотографіями відомих фотографів,  зокрема 2 – полтавця Йосипа Хмелевського) [13 шт.];

•           репродукційні (відтворюють твори видатних українських художників: Фотія Красицького, Миколи Пимоненка, Володимира Маковського, Антіна Манастирського, Костянтина Трутовського) [10 шт.].

З-поміж інших експонуються дві картки-репродукції акварелей українського художника, графіка, ілюстратора Амвросія Ждахи на теми українських народних пісень.

Для керамологів особливо цінними є три листівки з унікальними текстами:

•           поштівка, написана рукою відомого українського технолога-кераміста, інструктора кераміки, завідувача Опішненського навчально-показового пункту Полтавського губернського земства Юрка Лебіщака; адресована його брату, гімназійному професору Йосипу Лебіщаку;

•           листівка дружини славетного українського архітектора й графіка, академіка Василя Григоровича Кричевського – Євгенії Щербаківської – до її батька,  священика Михайла Щербаківського, до станції Бровки (П.З.З.Д.) Київської губернії;

•           поштова картка з написом, зробленим архітектором і графіком Василем Кричевським, адресована братові дружини Євгенії Щербаківської – відомому українському музеологу, археологу й мистецтвознавцю, одному із засновників, завідувачу історико-побутового та етнографічного відділів Київського художньо-промислового і наукового музею Данилу Щербаківському.

Серед рідкісних експонатів виокремлюється листівка з автографом видатного українського режисера, актора, теоретика театру, драматурга, публіциста, народного артиста УРСР Леся Курбаса.

Вирізняючись документальним характером зображень, значною інформативністю, чисельністю сюжетів, листівки постають своєрідним хронописом гончарної культури України. Серії поштівок («Типи Малороссии», «Українські типи і краєвиди»,  «Українські типи», «Типы Галичины», «Типи буковинських селян», «Кераміка») фіксують побут старожитніх українців – хліборобів, пастухів, торговців та інших професійних і соціальних верств населення; пам’ятки культури (архітектура, скульптура, твори народного мистецтва). На більшості з експонованих листівок представлено глиняні вироби різних історико-етнографічних регіонів України (Полтавщина й Слобожанщина, Середня Наддніпрянщина, Поділля, Гуцульщина, Буковина). Це глечики, горщики, ринки, куманці, миски, тикви, зооморфний посуд, кахлі тощо. Асортиментний ряд виробів виявляє багатство форм і декору української кераміки, локальну специфіку творів. Зображення фіксують різні побутові ситуації з використанням виробів гончарів вдома, у полі, у дорозі, під час праці й дозвілля.

На виставці експонуються листівки 16 видавництв (8 українських і 8 чужоземних), які функціонували на початку XX століття. Керамологічний аспект поштівок з колекції Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному виявляє їх значення як історичного джерела для з’ясування різних питань розвитку гончарної культури в Україні.

 
Замовити екскурсію