Шановні відвідувачі!

Із 13.05.2020 року опублікована нова версія сайту, яка працює за постійною адресою http://opishne-museum.gov.ua/. Вся оновлена та актуальна інформація буде розміщуватися на новому сайті.
Будете на екскурсії в Полтаві, то не забудьте завітати і до нас.

Друк

вкл. 28 серпня 2014.

Автор: Богдан Мисюга  prostir.museum/ua/post/33219

  Свідомий соціум завжди переживав стан внутрішньої війни раніше, аніж вона з’являлась на вулицях людних міст: так передвісниками І-ї світової були австрійські експресіоністи, ІІ-ї  - німецькі представники течії «нова речевість». Конфлікт «совка» і «прогресивного традиціоналізму» в українському мистецтві наростав останніх кілька десятиліть, і тільки справжні естети та інтелектуали знаходять в собі сили та спосіб втримати стратегічну лінію фронту….

Наприкінці червня цього року виїжджаючи в напрямку Великої України,  цілий ранок розминались з малою сільгосптехнікою галицьких підприємців. Не дивлячись на дорожнечу пального траса «Чоп-Київ»  - вщерть заповнена автівками. Те, що ти о шостій ранку в дорозі не один, якось оптимізує, вселяє надію. Саме такі відчуття в мене були, коли років десять тому вдосвіта виїздив на мічиганський «хай-вей», тоді знав: якщо вся держава вдосвіта працює – всі живуть заможно.

         
Віртуальна цілісність держави губить свій сенс, коли вже по-обіді звертаєш із харківської траси міжнародного сполучення на периферійну дорогу Полтавщини: довгі  хвилини порожнього шляху, безкраї  поля соняшника та сої, покинуті фрагменти військової колони на узліссі, що повертається із зони АТО, де-не-де  ледь доглянуті придорожні кафе епохи «крутих девятостих»… В оспіваній  Гоголем полтавській провінції Миргороді  - розрізняємо совковий «город-курорт». Вже зовсім добиває вигляд Сороченців: мертвий ярмарок-смітник і запущена Гоголева садиба. Ще трохи часу і усвідомлюєш, що лінію фронту давно вже переїхав, і що у хмарі постсовєтського колективізму та зубожіння не може бути діла ні до чого українського. Україна – тут символ «власть-імущих», тих кому належать поля і соняшники. 
 

Десь за двадцять хвилин заїздимо до містечка Опішні, тисячолітнього осередку народного гончарства. Майже як на Марсі розуміємо що «і тут може бути життя…». Привітно, з відкритим серцем нас із дружиною припрошують до господи – Музею національного інституту керамології. Майже з присмерком заходимо на подвір’я музею, де під відкритим небом, в ландшафті, заекспоновані роботи учасників кількарічних симпозіумів кераміки. Як «дежавю», пропливають перед очима враження від музею скульптури під відкритим небом у м.Гренд-Репідс (США, Мічиган). Але тут все рідне, і не повірите, інколи вищого рівня… Заходимо в глиб території: тут поміж деревами, на галявині: ще теплі від випалу на цеглинах розставлені нові конкурсні роботи «П’ятого інтерсимпозіуму кераміки в Опішному» (так применшено називає цю подію її організатор – проф.Олесь Пошивайло). У затінку дерева керамісти у великому казані на ватрі готують кулешу, тепла атмосфера посвячених у магію гончарної справи…..

http://prostir.museum/static/images/_publications/12243_720661541335619_3456284841694730651_n_resized.jpg
 

До поки не переступив межі цього подвіря, уявляв собі перспективу української пластики дуже сумною, бо в епіцентрі найсучасніших дискусій про сучасне мистецтво завжди зустрічав добірну шароварщину (взяти хоча б для прикладу новітні скульптури на київському Майдані Незалежності чи пам’ятник Ю.Кульчицькому в центрі Львова). Та сучасна українська кераміка, з якою я зустрівся на подвірї музею гончарства, і та яку побачив наступного дня у ході міжнародного керамічного симпозіуму в Опішні перевернула моє уявлення про сучасне українське мистецтво з ніг на голову. Найпрогресивніші прояви модернізму в скульптурі ХХ ст.., відголоски сміливих постмодерних сентенцій Західного світу тут проявили себе в архаїчному українському матеріалі - глині, ба більше  – органічно вплелися до українського світоглядного контексту сьогодення. Те, про що мріяв геній Архипенко: органічно сполучати давнє духовне призначення матеріалу та часові характеристики форми, тут легко і природно впродовж експерименту виявляє чи не кожен учасник симпозіуму. Кераміка у масштабі симпозіумів Опішні давно перейшла свої визначені наукою видові межі. Це вже не кераміка (хай мене вибачать термінологічні буквоїди), це – надсучасна станкова та монументальна пластика, виконана в матеріалі керамічної глини. І після цього «оспіваний» галерейними кураторами постмодерний дискурс українського сьогодення є на щастя не у безладному хорі Пінчукового сміття та дводенної вартості мистецьких подій елітарного арт-подіуму. Симпозіум має свою глибоку стратегію та далекоглядні завдання: опертя на технологічну традицію гончарного промислу дає тверду основу для розвитку сучасної форми, заглиблення у філософію семіотики давніх гончарних орнаментів забезпечує вектор багатозначного осмислення теми твору, і на кінець - спілкування між учасниками у ході симпозіуму, як і відкрите обговорення членами журі в кінці фінального конкурсу творять той необхідний дискурс професійного росту, що забезпечує кожен еволюційний виток симпозіумів як системи професійної самоосвіти. Географія учасників велика, як і множина проблематики світоглядного характеру: Закарпаття, Львів, Полтавщина, Київ, Донеччина, Дніпропетровськ….. Окрім симпозіуму керамістів, майже водночас, відбувається конкурс «Керамографітіфест» та фестиваль бідіарту. Такі «модні» заходи дають змогу залучити до фестивалю чимало креативної молоді.  Здавалось би штучно перенесені в українське середовище форми постмодерної субкультури тут звучать на диво дуже органічно. Вони підпорядковані єдиній стратегії фестивалю керамології: надавати нового життя давнім традиціям. 

http://prostir.museum/static/images/_publications/10492070_720661421335631_3274696381931609836_n_resized.jpg
 

Пригадую як на фінальному неформальному обговоренні висловлювали свої враження від фестивалю молоді учасники зі Словянська (на той час ще окупованої території). Вони приїхали до Опішні, сприймаючи національне мистецтво з позицій шароварщини, а залишали внутрішньо перероджені, з великим потенціалом творчого драйву  та непідробного патріотизму. Аж тоді я зрозумів де правдиве осердя національного спротиву на окупованій «совком» території, і що таке так потрібні зараз стратегічні горизонтальні стосунки між піхотою та артилерією……

http://prostir.museum/static/images/_publications/10636108_720661578002282_7910915958845760185_n_resized.jpg
 

Щоб не забути,  в Інституті керамології є своя Святиня – керамічна майстерня-музей славного архітектора, педагога та стратега національної культури Василя Григоровича Кричевського (зараз Музей родини Кричевських в Опішному). В унікальній споруді захований сакральний код: «як із давньої традиції дійти до рафінованих зразків модернізму». Тут навіть можна торкнутися оригінальних зразків його творчості, а головне відчути що таке справжня, не кабінетна, тісно пов’язана з практикою наука. За всім наглядає «жрець-гуру» Олесь Пошивайло: вводить гостей у стан тривалої «нірвани». Дехто хоче тут залишитись на завжди, дехто приїздить сюди кілька років поспіль, аж поки не відчує себе втаємниченим у магію «живої кераміки».

http://prostir.museum/static/images/_publications/10649578_720661614668945_5171765610844109735_n_resized.jpg

 

Далі буде повернення на Захід через Полтаву і наступна епопея: «Кричевський, кубізм і більшовики»…..

 

Богдан Мисюга
Арт-критик, кандидат мистецтвознавства

 

 
Замовити екскурсію